MEDITÁCIA PODĽA SLAVNÝCH: TICHO, TMA I TERAPIA CHLADOM

Upokojiť myseľ, zlepšiť koncentráciu, znížiť stres a navodiť lepší spánok. To všetko dokáže meditácia. Vybaví sa vám bosý, neučesaný a podozrivo vysmiaty hipster sediaci v parku pod stromom v pozícii lotusu? Nenechajte sa odradiť touto stereotypnou predstavou. Meditácia má mnoho podôb, a rozhodne sa kvôli nej nemusíte stať súčasťou pochybného kultu. A-list celebrity si ju nemôžu vynachváliť a praktizujú ju dlhé roky aj niekoľkokrát denne. Aké sú najpopulárnejšie metódy meditácie?

Moderná doba je veľmi rýchla a hektická. Stres sa stal novým „normálom” a preplnený rozvrh úloh za 24 hodín stíha splniť snáď iba Wonder Woman. Pre mnohých biznismenov, hercov a modelky sa preto meditácia stala najobľúbenejšou prevenciou pred mentálnym kolapsom. Meditácia nás učí duševnej rovnováhe, pokojnej analýze vlastných emócií a úprimnej sebareflexii. Paul McCartney medituje už vyše päťdesiat rokov a herec RichardGere na svojej spirituálnej ceste prepadol budhizmu a stal sa dokonca blízkym priateľom Dalai Lamy.

Najpopulárnejším druhom je transcendentálna meditácia – spočíva v pohodlnom sedení so zavretými očami v tichej miestnosti, v rámci čoho sa počas dvadsiatich minút opakuje zvuk alebo jedna fráza. Jedná sa vo svojej podstate o upokojenie mysle, zbavení sa pocitu trémy, strachu a úzkosti. Medzi jej najväčších zástancov patrí Oprah Winfrey, Kate Perry, Jeff Goldblum alebo Lenny Kravitz.

Ďalším obľúbeným druhom je dva a pol tisíc rokov stará „vipassana“, ktorú praktizuje indický prezident Ram Nath Kovind alebo spoluzakladateľ a bývalý CEO Twitteru Jack Dorsey. Cieľom tohto duchovného cvičenia je primárne sebapoznanie – znamená to, že po nejakú dobu počas dňa sa zameriavate na svoje fyzické pocity alebo strachy, a snažíte sa odhaliť ich pôvod.Do určitej miery tak tento proces pripomína psychoterapiu, počas ktorej sa terapeut snaží nájsť pôvod vašich negatívnych emócií a racionálne ich vysvetliť.Pre navodenie duševnej pohody nemusíte chodiť do špecializovanej kliniky – postačí vám k tomu úprimnosť k vlastnej osobe a dvadsať minút tichej sebareflexie z pohodlia vášho domova.

Pre priaznivcov dynamického štýlu života je tu stará známa joga. Tá zahŕňa fyzické cvičenia v podobe špeciálnych pohybov a polôh, ktoré podporia vašu fyzickú flexibilitu a zároveň upokojí vašu myseľ. Tieto ľahké cvičenia vyžadujú koncentráciu mysle a rovnováhu tela, keď jedno nemôže existovať bez druhého. Miluje ju Robert Downey Jr., Jennifer Aniston, Lady Gaga alebo Matthew McConaughey.

beautiful happy girl with closed eyes practicing yoga in lotus position in bedroom in the morning

Existuje aj niekoľko druhov meditácie, ktoré sa zameriavajú (iba) na správne dýchanie – tie praktizujú nielen jogíni a profesionálni speváci, ale aj bojoví majstri ju-jitsu. O týchto špecifických technikách pojednáva mnoho učenia pochádzajúcich z východu – taoizmus, budhizmus a hinduizmus. Okrem lepšieho okysličenia mozgu navyše určité cviky tiež pomáhajú zlepšiť koncentráciu a bdelosť, znížiť tlak v cievach, redukovať zápaly alebo zlepšiť funkciu imunitného systému. Najznámejšia z nich je metóda hlbokého, riadeného dýchania inšpirovaná holandským športovcom Wimom Hofom, známym ako „The Iceman”. Tú je možné praktizovať samostatne alebo v kombinácii s terapiou chladom, kedy je telo vystavené extrémne nízkym teplotám po dobu niekoľkých minút. Pred niekoľkými rokmi virálne videá jeho ľadových kúpeľov zaplavili internet. Zdravotné benefity jeho metódy boli potvrdené mnohými štúdiami po celom svete, a medzi najväčších fanúšikov (a priateľov športovcov) patria celebrity ako Tom Cruise, Joe Rogan, Chris Hemsworth alebo Orlando Bloom.